בחרו קטגוריה left arrow
close icon
go back תפריט ראשי
close icon
יום הולדת 15 להייטקזון
left arrow
הייטקזון PRO²
left arrow
חנות ההטבות Mastercard Day
left arrow
תרומה לקהילה ולסביבה
left arrow
חשבון הבנק להייטקיסטים
left arrow
כרטיס האשראי של ההייטקיסטים
left arrow
פסח שמח
left arrow
נדל"ן
left arrow
הארנק הארגוני של ההייטק
left arrow
מחדשים את הבית
left arrow
חשמל ואלקטרוניקה
left arrow
נופש טיולים ותיירות
left arrow
לבית ולמשפחה
left arrow
OutletZone
left arrow
מותגי אופנה
left arrow
בילוי, פנאי ולימודים
left arrow
ספורט ובריאות
left arrow
מסעדות וקולינריה
left arrow
מופעים, הצגות ופסטיבלים
left arrow
בנקים, ביטוח ופיננסים
left arrow
רכב
left arrow

הייטקזון בחדשות

הייטקזון בפייסבוק

yuval686

מה בחור כמוך עושה במקום כזה

יובל לשם

21.09.2015

הייטקיסטים? עובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה? זמינים לכל טרלול של הבוס? זה הזמן לשאול איך בכלל הגענו למקצוע הזה והאם אנחנו רוצים לעבוד בו.
״תבחרו חיים. תבחרו קריירה. תבחרו משפחה. תבחרו טלוויזיה עם מסך ענק. תבחרו במכונות כביסה, מכוניות […] ולשבת לתהות מי אתם לעזאזל בשבת בבוקר".
(מתוך סצנת הפתיחה של הסרט "טריינספוטינג")

ביום ממוצע, אדם מבוגר מבצע כ- 226החלטות רק לגבי אוכל (מתוך מחקר של אוניברסיטת קורנל מ-2007). וזה עוד החלק הקל. אליהן מצטרפות עוד עשרות (אם לא מאות) בחירות נוספות: מה ללבוש, איך לנסוע לעבודה, מה לאכול בצהריים ועוד. ויש גם החלטות שמערבות שיקול דעת מורכב יותר: החל מהדרך שבה תיכתב שורת קוד מסוימת, דרך השאלה האם לבקש עזרה (וממי, ומתי, ואיך), ועד לתהייה כיצד לנסח פנייה לעובדים, או לבוס, או למי שזה לא יהיה.

אחת לכמה זמן גם נקרות בדרכנו בחירות שיש להן השלכות יותר משמעותיות על חיינו: בחירות רומנטיות, בחירות של קריירה ובחירות (איך לא) פוליטיות. ומכיוון שהסיבה שלשמה נתכנסנו היא ההייטק, אני רוצה להתמקד ברשותכם בבחירות שקשורות לקריירה.

ב-18 שנה שאני בתחום, ראיינתי די הרבה אנשים. ואחת השאלות האהובות עליי בראיונות היא ״למה הייטק?״. או במילים אחרות, איך הגעתם לכאן, לעבודה בהייטק (או לחיפוש עבודה בהייטק) – לא משנה באיזה תחום. לפעמים הסיפורים מדהימים: נער משכונת מצוקה שסיגל לעצמו מיומנויות של האקר, או אימא טרייה שלמדה לתכנת בחופשת ההיריון. לפעמים מדובר במסלול הקלאסי של גאון מחשבים בוגר יחידה טכנולוגית – הפוסטר בויז של התעשייה.

אז עכשיו תחשבו רגע אתם, ביניכם לבין עצמכם: מתי בחרתם בהייטק? מתי ידעתם שזה מה שאתם רוצים לעשות כל חייכם הבוגרים? האם זה בכלל מה שהתכוונתם לעשות, או שנקלעתם לזה בגלל ש – מה לעשות – השכר גבוה, התנאים טובים, החלום על האקזיט ומה לא (סיבות שלא הרבה אנשים יודו בהן בראיון עבודה…).

אגב, סביר להניח שהתשובה לשאלה האחרונה תהיה שונה בין גיל 25 לגיל 40. בדרך כלל השאיפות בגילאים הללו שונות: משפחה וילדים מצטרפים (או לא מצטרפים) לחגיגה, והסיבה שבגללה אנחנו בוחרים (כן, בוחרים) לקום כל יום בבוקר וללכת לעבודה – משתנה.

בוחרים לא לבחור


ובכל זאת, אני רואה הרבה אנשים שפשוט מתנהלים בחייהם ובקריירות שלהם, במעין זרימה נוחה כזאת של היומיום. אני מניח, כמובן, שהם עושים זאת מבחירה: בחירה לא לבחור (או כמו שאחד מהם אמר לי: "יש לי ברירה? יש לי משפחה, משכנתא – מה אני יכול לעשות?"). לאלה אני דווקא מציע משהו אחר – לחשוב על העתיד. לשאול: מה אתם רוצים לעשות עוד חצי שנה? עוד שנה? איפה אתם רואים את עצמכם עוד חמש שנים?

אם התשובה היא: "במקום אחר מהמקום שבו אני נמצא עכשיו" – נסו להבין כיצד להביא את עצמכם לשם. בהמשך, חישבו על כל בחירה שקשורה לקריירה באופן הזה: "האם היא מקרבת אותי למקום בו אני רוצה להיות, או לא?". אולי אפילו תבחרו להתחיל לנוע לכיוון.

גם פחד יכול להשפיע על הבחירה: טכנולוגיות הרי הולכות קדימה, שווקים משתנים ואימפריות הענק של היום לא בהכרח יהיו אימפריות בעוד עשר שנים. ואם הקריירה זו ״רק עבודה״ בשבילכם (וגם זאת בחירה) – יש דברים אחרים שאתם יכולים לבחור ולהתפתח בהם: תחביבים, לימודים, מה לא.

ולא לשכוח גם לבחור, פה ושם, בדברים שעושים לכם טוב. בכל זאת, חיים רק פעם אחת, לא?
ונקודה אחרונה אבל לא פחות חשובה למחשבה: אם כסף לא היה עניין, האם עדיין הייתם נמצאים באותו המקצוע? אם התשובה לשאלה הזאת היא "לא", יש מצב שאתם מבזבזים את החיים שלכם. אל תחכו עד שיהיה מאוחר מדי. תבחרו בעצמכם.

יובל לשם הוא סמנכ"ל פיתוח ב-Lightapp.com


אולי יעניין אותך - המוצרים הכי נמכרים באתר