בחרו קטגוריה left arrow
close icon
go back תפריט ראשי
close icon
יום הולדת 15 להייטקזון
left arrow
הייטקזון PRO²
left arrow
חנות ההטבות Mastercard Day
left arrow
תרומה לקהילה ולסביבה
left arrow
חשבון הבנק להייטקיסטים
left arrow
כרטיס האשראי של ההייטקיסטים
left arrow
פסח שמח
left arrow
הארנק הארגוני של ההייטק
left arrow
נדל"ן
left arrow
מחדשים את הבית
left arrow
חשמל ואלקטרוניקה
left arrow
נופש טיולים ותיירות
left arrow
OutletZone
left arrow
לבית ולמשפחה
left arrow
מותגי אופנה
left arrow
בילוי, פנאי ולימודים
left arrow
ספורט ובריאות
left arrow
מסעדות וקולינריה
left arrow
מופעים, הצגות ופסטיבלים
left arrow
בנקים, ביטוח ופיננסים
left arrow
רכב
left arrow

הייטקזון בחדשות

הייטקזון בפייסבוק

future

פאסה קומפוזה

מוטי אורגד

22.09.2015

היום כבר יש מקצוע כזה, חקר עתיד. אבל בשנות השמונים זה לא ממש היה באופנה. מוטי אורגד נכנס לנעליו של עתידן אייטיזי בניסיונו לחזות את המגמות שישלטו בקיץ 2015. תחזיקו חזק.
העורך הטיל עליי לחזות את העתיד של מדינת ישראל בעוד 30-40 שנה – בעשור השני של המאה ה-21. רבים חושבים שחיזוי העתיד הוא שילוב של דמיון ובדיה, והוא נתפש כיום כנחלתם של שרלטנים כמו אסטרולוגים וכותבי העתידות של מסטיק בזוקה. אלא שלא כך הדבר: חיזוי העתיד הוא מדע מדויק. כל מה שעתידן כמוני נדרש לעשות הוא לסקור את המגמות של השנים האחרונות ולגזור מהן את העתיד. באופן זה אפשר להגיע בקלות לרמת דיוק של 95% ומעלה.

ובכן, איך תיראה ישראל ב-2015?

ברור שהיא תהיה מדינה מאוד ממוחשבת. כבר היום אנו רואים מגמה של קניית מחשבים על ידי אנשים פרטיים. אמנם מחשבים אלה משמשים בעיקר למשחקים של בני נוער, אך בעתיד הם ישמשו גם לנושאים רציניים כמו שמירת מתכונים.
ב-2015 בוודאי יהיה מחשב כמעט בכל בית. מהפכה זאת תגרום לעוד כמה מהפכות נלוות: שוק המגזינים למחשבים יפרח, וברחבי הארץ יוקמו ספריות שיוקדשו למגזינים כאלה. אנשים ישאלו את המגזינים מהספריות כדי להקליד תוכניות שימושיות למחשביהם הביתיים.
שפת התכנות BASIC תדחק את שפות התכנות האחרות, PL/1 וקובול, ותשתלט על עולם המחשבים. עם זאת, אני לא צופה שמספר רב של אנשים יעבוד במשרה מלאה בתחום המחשבים. כיום רק חברות גדולות מרשות לעצמן להעסיק תכנתי מחשבים במשכורת, ובעתיד מספרם אפילו יקטן בגלל שפע התוכניות המוכנות מראש במגזינים. לעומת זאת, תכנות יהפוך לתחביב נפוץ, ושפת BASIC תילמד כמקצוע ראשי בבית הספר ותחליף את מקצוע המתמטיקה הבלתי שימושי.

בתחום התחבורה תתחזק המגמה של קניית מכוניות חדשות. בשנת 2015 תהיה מכונית לכל משפחה (ולעתים אפילו שתי מכוניות למשפחה). אלא שהשימוש במכוניות דווקא ילך ויקטן בשל עליית מחירי הדלק (מאגרי הנפט בעולם הולכים ומידלדלים) וכן, בשל שירותי התחבורה הציבורית המעולים והזמינים, ובראשם רכבות תחתית בערים הגדולות, שכבר נמצאות בשלבי תכנון ראשוניים.
למרות המגמה הנוכחית של התחזקות מכירת המכוניות היפניות, ובראשן סובארו ומיצובישי, אני צופה כי במאה ה-21 רוב המכוניות שיימכרו בארץ יהיה מתוצרת אירופאית – הן בגלל איכותן הברורה והן בגלל הוצאות השינוע היקרות של מכוניות יפניות, שיגרמו למפעלי מכוניות רבים ביפן להיסגר.

בפוליטיקה צפוי כי עד שנת 2015 נחתום על הסכמי שלום עם כל מדינות ערב. לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים, אין ספק שמדינות אחרות ילכו בעקבותיה. בעקבות זאת יבוטל החרם הערבי, ונוכל ליהנות ממוצרים חדשים בארץ, כמו משקאות פפסי. יהיה מעניין לראות כיצד יימשך המאבק הבין-גושי. סביר כי מדינות ערב כבר לא יקנו נשק רוסי, והמאבק בין ארה"ב וברה"מ יעבור לפסים אחרים, כמו לדוגמה תמיכה בתוכניות החלל של המדינות השונות.

ואם כבר הזכרתי את החלל, בניגוד לרבים מעמיתיי (בעיקר מבזוקה), אינני צופה כי נסיעה לירח תהיה עניין יומיומי במאה ה-21. כבר כמה שנים שלא נשלחו חלליות מאוישות לירח, ולמעשה אין סיבה למעצמות לעשות זאת, לאחר שהוכח בוודאות כי על הירח אין חמצן והוא לא עשוי מגבינה. ארה"ב וברה"מ ללא ספק יתמקדו בשיגור חלליות אל מחוץ למערכת השמש ובאיתור חיים על כוכבים אחרים. לדעתי אחד הבילויים הפופולאריים בעולם בשנת 2015 יהיה ביקור בגני חיות שיציגו בעלי חיים מכוכבים אחרים.

מבחינת אמצעי התקשורת, כבר כיום אנו רואים טלפון בכל בית. עם התקדמות הטכנולוגיה, אנו צפויים לראות קו טלפון נפרד לכל אדם במשפחה. כמובן שתידרש דרך לסלול את כל החוטים שיקשרו את הבתים למרכזיות. שהתקדמות הטכנולוגיה תאפשר כבלים דקים יותר, כך שבמקום כבלי הטלפון המכערים את הערים היום, נוכל לראות רשתות של קורי עכביש בשמים.

וכמה מילים לסיום על תוחלת החיים והבריאות: עם התקדמות המחקר הבריאותי, שיפור התזונה והיכולת של כולנו לגשת לרופא, צפויה עלייה משמעותית בתוחלת החיים. אני בטוח שב-2015 נוכל לראות אנשים רבים שעברו את גיל 100 ואפילו את גיל 120. עלייה זאת תגרום לדחייה בגיל היציאה לפנסיה, ולכן סביר שנראה מבוגרים רבים במקצועות שאינם דורשים עבודה פיזית. הגיל הממוצע של תכנתי המחשב, למשל, ודאי יהיה בסביבות 80.
אולי יעניין אותך - המוצרים הכי נמכרים באתר