" />
close icon
go back תפריט ראשי
close icon
הייטקזון PRO²
left arrow
חנות ההטבות Mastercard Day
left arrow
כרטיס האשראי של ההייטקיסטים
left arrow
צירוף בני זוג
left arrow
0 אחוז עמלת עסקאות מט"ח ועוד הטבות חו"ל
left arrow
הפלטפורמה הגמישה לתקציבי הרווחה
left arrow
חוזרים ללימודים
left arrow
LoveZone
left arrow
חשבון הבנק להייטקיסטים
left arrow
Summer Zone
left arrow
STARS ZONE
left arrow
הייטקזון ללא מע"מ באילת
left arrow
חשמל ואלקטרוניקה
left arrow
לבית ולמשפחה
left arrow
נדל"ן
left arrow
רכב
left arrow
TripZone - חופשות שוות בהנחות מטורפות
left arrow
קייטנות קיץ 2025
left arrow
בילוי, פנאי ולימודים
left arrow
מחדשים את הבית
left arrow
ספורט ובריאות
left arrow
מסעדות וקולינריה
left arrow
הטבות נופש, קמפינג ושטח
left arrow
בנקים, ביטוח ופיננסים
left arrow
OutletZone
left arrow
אופנה ביוטי ופארם
left arrow
מופעים, הצגות ופסטיבלים
left arrow
תרומה לקהילה ולסביבה
left arrow
HTZ for Startups
left arrow
לתפריט
close
LEVEL 3
close
arrow
הייטקזון PRO²
left arrow
עד 20 אחוז הנחה למסעדות, תיירות, רשתות מזון ואופנה arrow
מופעי מוזיקה arrow
סטנדאפ ובידור arrow
חנות ההטבות Mastercard Day
left arrow
חנות ההטבות Mastercard Day
כרטיס האשראי של ההייטקיסטים
left arrow
עד 20 אחוז הנחה לרשתות מזון, תיירות, מסעדות ואופנה arrow
הטבות במעמד החיוב arrow
צירוף בני זוג
left arrow
0 אחוז עמלת עסקאות מט"ח ועוד הטבות חו"ל
left arrow
הפלטפורמה הגמישה לתקציבי הרווחה
left arrow
חוזרים ללימודים
left arrow
LoveZone
left arrow
חשבון הבנק להייטקיסטים
left arrow
Summer Zone
left arrow
STARS ZONE
left arrow
הייטקזון ללא מע"מ באילת
left arrow
חשמל ואלקטרוניקה
left arrow
סלולר, אוזניות וגאדג'טים arrow
טלוויזיות ובידור ביתי arrow
שואבי אבק arrow
עולם הקפה arrow
מחשבים וציוד היקפי arrow
GAMING arrow
מיזוג איוורור וחימום arrow
מוצרי חשמל לבית arrow
מוצרי חשמל קטנים arrow
תחנות כח ופאנלים סולאריים arrow
מוצרי טיפוח בריאות ויופי arrow
לבית ולמשפחה
left arrow
ריהוט לבית arrow
ריהוט גן וגרילים arrow
כלי מטבח ואביזרים arrow
מצעים וטקסטיל לבית arrow
כלי עבודה ואביזרי בטיחות arrow
כלי גינון arrow
מתקנים ושולחנות משחק arrow
בריכות, מתנפחים וספורט ימי arrow
חיות מחמד arrow
ביוטי ולייף סטייל arrow
ילדים וקטנטנים arrow
צעצועים arrow
צילום ואלבומים דיגיטליים arrow
נדל"ן
left arrow
רכב
left arrow
TripZone - חופשות שוות בהנחות מטורפות
left arrow
TripZone - חופשות שוות בהנחות מטורפות arrow
קייטנות קיץ 2025
left arrow
בילוי, פנאי ולימודים
left arrow
בילוי ופנאי arrow
סדנאות, קורסים ולימודים arrow
קולנוע arrow
ספא arrow
מתנות, שוברים ותווי קנייה arrow
מחדשים את הבית
left arrow
ספורט ובריאות
left arrow
מוצרי ספורט arrow
חדרי כושר, ספורט ובריאות arrow
מסעדות וקולינריה
left arrow
מסעדות arrow
עולם האלכוהול arrow
הטבות נופש, קמפינג ושטח
left arrow
תיקים ומזוודות arrow
הטבות לטסים לחו"ל arrow
ציוד קמפינג וטיולים arrow
שירותים לטסים לחו"ל arrow
בנקים, ביטוח ופיננסים
left arrow
הטבות בבנקים arrow
פנסיה והשתלמות arrow
תיקי השקעות arrow
משכנתאות והלוואות arrow
אפיקי השקעה חדשים arrow
חוסכים בביטוח arrow
החזרי מס
OutletZone
left arrow
אופנה ביוטי ופארם
left arrow
פארם וביוטי arrow
גברים arrow
נשים arrow
ילדות ילדים ופעוטות arrow
מופעים, הצגות ופסטיבלים
left arrow
מופעי מוזיקה arrow
סטנדאפ ובידור arrow
ילדים ונוער arrow
תיאטרון ומחול arrow
תרומה לקהילה ולסביבה
left arrow
HTZ for Startups
left arrow

הייטקזון בחדשות

הייטקזון בפייסבוק

gut686

לא ליטול על בטן ריקה

קרן צוק

21.09.2015

איזה משקל לייחס לתחושות הבטן שלנו בתהליך קבלת ההחלטות? על פי ד"ר קרן צוק, יועצת לתהליכי שינוי וגדילה, משקל גדול. ההסברים המנומקים כבר יצוצו אחר כך.
האם יש כזה דבר "בחירה חופשית"? ובמידה שכן, עד כמה היא באמת חופשית, ועד כמה היא מושפעת מהמוכר ומהרצון להישאר באזור הנוחות?  באיזו מידה החלטה מוּנעת מהרגש, ובאיזו מידה היא מושפעת מהשכל? שהרי תהליך של בחירה הינו סוג של משא ומתן בין הרגש לשכל. בפסקאות הבאות אני רוצה להתמקד באחד הביטויים של הרגש: האינטואיציה.

בספר "ממבט ראשון" (שנקרא במקור Blink: the power of thinking without thinking"") של הסופר והעיתונאי מלקולם גלדוול, מסופר על ניסוי שבו פסיכולוג ידע לחזות האם נישואים של בני הזוג יצליחו או לא, בהתבסס על תצפית של כמה דקות. התנהלות מהסוג הזה מבוססת על מה שאנחנו קוראים "תחושת בטן" או, כאמור, אינטואיציה. אינטואיציה היא תובנה שיכולה להתקבל כידיעה רגעית או השראה, ושהיא מעבר למילים. לעתים האינטואיציה נמצאת בסתירה עם המחשבה הרציונאלית ונתפסת כמנוגדת להיגיון של האדם.

קחו לדוגמה עובד בחברת הייטק מצליחה, בתפקיד של מנהל בכיר, שנמצא במסלול של קידום, מקיים קשרים טובים עם העמיתים, נהנה מתנאים מעולים ואפילו מצליח לשלב חיי משפחה ולראות את הילדים בכל יום בשעה סבירה. לכאורה, נראה על פניו שאין לו סיבה להתלבט בכלל האם להישאר בארגון או להתפטר. אך בתוכו מקננת תשוקה להיות יזם; לפתח מוצר שהוא מאמין בו ויוכל לשנות את האנושות, לא פחות. והתחושה הזאת – הוא מרגיש – "חזקה ממנו".

מבחינה רציונאלית, אין כביכול שום היגיון לעזוב עבודה מצליחה לטובת סטארט-אפ, שהסיכוי להצליח בו מינורי; כביכול, אין שום היגיון בוויתור על משכורת ויציבות בשביל הרפתקאה, שכרוכה בהרבה סיכונים, תסכולים וככלל אפשר לאפיין אותה כחוויה של "רכבת הרים", שבה פחדים ותסכולים הם מרכיבים סטנדרטיים במשוואה.

ואז, נשאלת השאלה: אך אותו בחור יתמודד עם אותה תשוקה שקיימת בו, שמאופיינת בתחושת בטן חזקה? אפשרות אחת היא לטשטש את התחושה, ולתת לעצמו הסברים מדוע אין היגיון במימוש שלא – בטח שלא במועד הזה, לאור המעמד שהגיע אליו בעבודה וכו'. התוצאה של הבחירה באפשרות הזאת היא הישארות באזור הנוחות. אלא שפעמים רבות היא כרוכה באובדן מסוים של תשוקה; משהו נכבה מבפנים – הלהט, החיוּת.

אבל בהנחה שבחרנו "נכונה", מדוע אנחנו בכל זאת מרגישים כך? כדאי לענות על זה, יש להבין על מה אנחנו מוותרים כשאנחנו בוחרים להישאר באזור הנוחות. ההליכה אחרי תחושת הבטן והתשוקות – כלומר היציאה מאזור הנוחות – היא חוויה שמצריכה את היכולת להיות שרויים לעתים באי ודאות; לדעת אמנם לאן רוצים להגיע, אך לא לדעת איך וכיצד להגיע ליעד (לדוגמה: מי יהיו השותפים, איך לפתח את המוצר, איך לגייס כספים – וזו רק ההתחלה...). זו התנהלות שמצריכה לאפשר לחיים להתגלות תוך כדי העשייה, תוך כדי חתירה למטרה.

מחירו של הקשב לאותה תחשות בטן/אינטואיציה כרוך, לעתים, בוויתורים בטווח הקצר, על מנת להשיג את המטרות בטווח הרחוק. אם נחזור לבחור שלנו ממוקדם, מנהל ההייטק בעל העתיד המבטיח, ניווכח שתחושת הבטן שלו להקים סטרט-אפ למעשה דרשה ממנו לבצע ויתורים בטווח הקצר – לרדת במשכורת, לוותר על ביטחון תעסוקתי וכו' – על מנת שלאורך זמן, זה (אולי) ישתלם לו.

כמובן, עם זאת, שההצלחה אינה מובטחת, בין השאר משום שתחושת הבטן היא חמקמקה. לעתים היא עלולה לנבוע דווקא מפחד וממִחזור של דפוסי ההתנהגות המוכרים, ולא מהתשוקה האמיתית והטהורה שלנו. לכן, לפני שמקשיבים לתחושת הבטן ואוזרים את האומץ ללכת בעקבותיה, עד כדי יציאה מאזור הנוחות לתוך חוויה של אי ודאות – צריך לשהות בתחושה הזאת (תחושת הבטן) ולנסות להבחין האם  הסיבה לה היא פחד או אהבה; האם אותה תחושת בטן לא נובעת בעצם מהחשש להתפתח לכיוונים חדשים ולהיות באי ודאות, ובכך מונעת ממני להתקדם (תוך הישארות באזור הנוחות). האפשרות האחרת היא שתחושת הבטן עשויה להיות לעתים מעין נורה אדומה שמאותת כי ההחלטה שאנו שקולים עלולה להעמיד אותנו במצב בעייתי, גם אם איננו יודעים להסביר כרגע מדוע.

דוגמה למצב כזה היא עובדת שמחפשת עבודה והתראיינה למשרה בארגון ידוע. למרות שהרבה ממכריה אמרו לה שזו חברה טובה ומצליחה עם מוניטין מצוין, תחושת הבטן שלה ניבאה לה תחושה לא טובה, למרות כל הנתונים ה"אובייקטיבים". בדיעבד, לאחר שסירבה להצעה הבינה בצורה מושכלת מה היתה אותה תחושת בטן ששמרה עליה מהכניסה לאותו ארגון (למשל, בראיון העבודה השתקף אווירה של תחרותיות יתר וחוסר פרגון בין העובדים).

לכן, חשוב מאוד להקשיב לתחושות הבטן, גם אם אינן נמצאות בהלימה עם התפיסות של הסביבה החיצונית. וככל שהמתח בין השכל לרגש גדול בעת קבלת החלטה, כדאי להקשיב לתחושות הבטן ולתת להן מקום נכבד, גם אם כרגע אינכם יכולים להסביר מדוע בדיוק קיבלתם את ההחלטה הזאת, ולא את האחרת. אולם סביר להניח כי בטווח הרחוק התוצאה תשרת אתכם, ובד בבד הסיבות מאחורי ההחלטה האינטואיטיבית שלכם יתבהרו.

לסיכום, היכולת לקבל בחירה חופשית אמיתית דורשת מאיתנו להעז להקשיב לבטן, להתנער מהציפיות החיצוניות (איך העמיתים, ההורים/הבן/ת זוג יגיבו) לנקות את כל הרעשים הממסכים ואת הדפוסים האוטומטיים שלנו, ולהעז להסתכל למציאות בפנים. לתפיסתי, הקשבה לאינטואיציה לאותה תחושת בטן, ממקור נקי מפחדים, תביא לתוצאות טובות יותר בטווח הרחוק.

* ד"ר קרן צוק היא מייסדת ויועצת ארגונית ב"צוק פיתוח ויעוץ ארגוני" (www.tsukconsult.com) ומתמחה בליווי הנהלות בכירות בתהליכי גדילה, צמיחה ושינוי, ובמנהיגות רוחנית בארגונים.
אולי יעניין אותך - המוצרים הכי נמכרים באתר